Woensdagavond Groepscursus Grote Cats (F18 Catzeilen)

Heb je al ervaring met het zeilen op een Formule 18 catamaran, maar wil je je vaardigheden verder verbeteren? Heb je ook interesse om mee te doen aan wedstrijden? Dan is deze cursus perfect voor jou!

Op de woensdagavond combineren wij deze cursus met het deelnemen aan de woensdagavond competitie. Als je al kunt overstag gaan en gijpen, maar je deze manoeuvres nog verder wilt perfectioneren, dan ben je hier aan het juiste adres. Om aan deze cursus mee te mogen doen heb je wel een  goedkeuring nodig van onze instructeurs omdat wij niet teveel nivo verschillen in de groep willen hebben.

We varen op de grotere catamarans zoals de Nacra Infusion, Nacra F18, Hobie Tiger, Dart Hawk, Dart 18 en Nacra 570. De meeste van deze boten zijn uitgerust met een spi (spinnaker), en dit jaar hebben we ook een snelle eenmansboot: de A-cat. Deze is vooral handig als we met een oneven aantal zeilers zijn.

De focus van deze cursus ligt op wedstrijdzeilen. Je leert hoe je de maximale snelheid uit je catamaran haalt en vaart samen met andere zeilers in een groep. Dit stelt je in staat om van elkaar te leren: je ziet wat de één goed doet en waar de ander nog verbetering kan gebruiken, oftewel “sparren” op het water. Tijdens de lessen richten we ons steeds op een specifiek onderdeel, zoals:

Strategie & Tactieken
Laylines & Starten
Regels & Controle
Varen aan de wind en ruime wind
Zeilen met de spinnaker
Optimale koers bepalen
We herhalen deze onderdelen regelmatig om je vaardigheden verder te ontwikkelen.

Woensdagavond Competitie
Tijdens de cursus doe je mee met de woensdagavond competitie. Je bevindt je dan tussen ervaren catzeilers en ligplaatshouders met hun eigen boten. Het is de bedoeling dat we ongeveer om de week deelnemen aan deze competitie.

Data & Lesrooster 2025:

Startdatum: Half april 2025
Einddatum: Begin/half september 2025
Lesdata:
23, 30 april
7, 14, 21, 28 mei
4, 11, 18, 25 juni
2, 9 juli (geen les op 16, 23, 30 juli, 6, 13, 20 augustus)
27 augustus, 3, 10 september
Elke les duurt van 19:00 tot 21:00.
Let op: de eerste en laatste les (23 april en 11 september) beginnen om 18:00 vanwege de vroege zonsondergang.

Goed leren zeilen is veel uren maken
We hebben in de zomervakantie een blok dat er geen coaching is. Je zou dan natuurlijk wel door kunnen varen en een cat kunnen huren. Daarnaast wil je misschien ook wel eens op andere dagen varen dan de woensdag avond. We hebben een aantrekkelijke aanbieding als je mee doet aan de woensdagavond training.  Je kan maar liefst 20% korting (+ 45,- euro  korting eigen boot) krijgen op de aanschaf van een onbeperktkaart huren. Deze kortingen zijn in het formulier te vinden.

Boten

Hobie Tiger F18
Hobie Fox F20
Dart Hawk
Nacra F18
Nacra Infusion
Nacra 570
Dart 18
Hobie 16
A-cat (snelle eenmansboot)

Gezellige Avond
Naast het leerzame aspect is deze woensdagavond ook sociaal een leuke ervaring. Je vaart samen met ongeveer 14 cursisten uit verschillende leeftijdsgroepen. De gevorderde groep traint ook op hetzelfde tijdstip, waardoor er een gemêleerde groep zeilers ontstaat. Het clubhuis is op woensdagavond open, dus er is ook ruimte voor gezelligheid na de training.

Instructeurs
De lessen worden gegeven door Peter Renssen en Hugo Boot, twee ervaren instructeurs die al jaren met veel enthousiasme lesgeven bij Sail-Today.

Peter Renssen heeft in zijn jonge jaren al catamaranlessen gegeven in Knokke (België). Inmiddels werkt hij al vijf jaar bij Sail-Today en is hij een expert in alle boten die we gebruiken. Peter is ook de ontwerper van de Kitetender, een boot die voortgedreven wordt door een kite. Zijn passie voor alles wat snel en drijft is duidelijk te zien in zijn instructies.
Hugo Boot heeft zeilen met de paplepel ingegoten gekregen. Hij begon op zevenjarige leeftijd in de Optimist en heeft op hoog niveau getraind en wedstrijden gevaren. Na zijn Optimist- en Splash-jaren zeilde hij verder op de Dart 18 en Hobie 16, en daarna op de Formule 18 catamarans. Hugo heeft een uitgebreide zeilcarrière en deelt graag zijn praktische tips en tricks in de lessen.

Prijs
De kosten voor deze cursus bedragen €795. Omdat we verwachten dat deelnemers al een bepaald niveau hebben, kan deelname in overleg plaatsvinden. De meeste deelnemers komen uit de gevorderdengroep of hebben vorig jaar al in de vergevorderdengroep gezeild.

Inschrijven
Wil je je inschrijven? Neem dan contact op met Peter Renssen via 0653848872 of stuur een e-mail naar info@sail-today.nl.

Vroegboekkorting
Boek je voor 15 februari 2025 dan ontvang je een korting van €25!


Deze knop werkt niet. Boeken kan enkel na goedkeuring van de instructeurs. Neem contact met ons op!

 

Eigen boot?
Deze cursus is eventueel ook bedoelt voor mensen met een eigen (f18) boot. Dart 18 zou ook kunnen of andere boot zou ook kunnen. Dus heb je een boot liggen in Muiderzand dan kun je ook meedoen. Dit is 157,50 euro per cursist korting. Heb je een onbeperktkaart dan ontvang je ook 45 euro korting.

Door het formulier in te vullen is je plek bevestigd. Aan het formulier is ook ideal gekoppeld dus je kan meteen betalen!

Gebruik van wetsuit, trapeze en zwemvest is bij een catamarancursus gratis.

Hobie Tiger
De Hobie Tiger is sinds begin een waar icoon in de catscene. De Hobie Tiger is een F18. F18’s voldoen aan een boxregel en zijn niet een echte ontwerpklasse … waardoor ontwerpwijzigingen en innovaties mogelijk zijn met behoud van strikte controle over materialen en afmetingen.
De Tiger werd verder geüpgraded en won grote evenementen. Toen werd in 2004 de Capricorn F18 geïntroduceerd… een gamechanger waarop alle huidige F18-ontwerpen zijn gebaseerd. Hoewel de Tiger op dit moment niet meer in productie is, is hij wereldwijd nog steeds erg populair (ongeveer 2700 gefabriceerd) en stond hij ter overweging als de multihull voor de Olympische Spelen van 2016, samen met de Hobie 16. Er wordt tot op de dag van vandaag competitief geracet met de Tiger op F18-evenementen
Gewicht van de Hobie Tiger
Volgens de internationale F18-regels moeten boten minimaal 180 kg (396 lbs) volledig wegen. Typisch kwamen Tijgers uit de fabriek tussen 180 kg (396 lbs) en 184 kg (405 lbs).
Bemanningsgewicht Hobie Tiger
Dit is het mooie van de Formule 18-klasse. F18’s gebruiken een gegradueerde weegschaal en de grootte van het zeilplan, afhankelijk van het gewicht van de bemanning. Dit brengt het concurrentieveld gelijk en helpt de prestaties van de boot gelijk te maken – door meer te vertrouwen op het zeilvermogen en de vaardigheid van de boot. De bemanning bestaat uit 2 personen met een minimaal gecombineerd bemanningsgewicht van 115 kg (253 lbs). De bemanning moet de zeilplannen gebruiken (zoals gedefinieerd in de internationale F18-regels paragraaf G.2.3) in overeenstemming met de volgende gewichtscategorieën: (1) Bemanning tussen 115 kg (253 lbs) en 130 kg (286 lbs) moet zeilen met de kleine fok en kleine spinnaker en dan extra gewicht dragen gelijk aan de helft van het verschil tussen hun werkelijke gewicht en 130 kg (286 lbs). (2) Bemanning tussen 130 kg (286 lbs) en 140 kg (308 lbs) zal varen met de kleine fok en de kleine spinnaker en mag geen extra gewicht dragen. (3) Bemanning tussen 140 kg (308 lbs) en 150 kg (330 lbs) mag de grote jib en de grote spinnaker gebruiken en moet dan het extra gewicht dragen dat gelijk is aan de helft van het verschil tussen hun werkelijke gewicht en 150 kg (330 lbs) . (4) Bemanning met een gewicht van 150 kg (330 lbs) en meer mag de grote jib en de grote spinnaker gebruiken zonder enig extra gewicht te dragen. De F18-klasse maakt gebruik van twee verschillende zeilplannen, afhankelijk van de bovenstaande gewichtsschaal. Afmetingen klein zeilplan: Fok – 3,45 m2 Main – 17 m2 Spinnaker – 19 m2 Groot zeilplan afmetingen: Jib – 4,15 m2 Main – 17 m2 Spinnaker – 21 m2 Typisch is het allround optimale Tiger-bemanningsgewicht 340 tot 360 lbs en gebruikt de grote zeilen.
Vaarkenmerken Hobie Tiger
De Tiger is ontworpen met het oog op een briesje. De prestaties tegen de wind zijn soepel en zelfverzekerd. Wees voorbereid op veel dubbele val-tijd en houd de boot in een evenwichtige trim. In lichte omstandigheden moet het gewicht van de bemanning naar voren zijn naar de voorste dwarsbalk en verdeeld zijn… bemanning aan de lage kant en schipper aan de hoge kant. Dit is om die drijvende boeg in het water te houden en helpt de achtersteven omhoog te brengen. Naarmate de windsnelheid toeneemt, beweegt de bemanning naar de hoge kant en op de trapeze wanneer dat nodig is. Dubbel hangen begint meestal bij wind van meer dan 15 knopen. Door met de mastrotatie en grootschool te spelen, blijft de boot vlak beheersbaar bij meer en minder wind.  Als de wind toeneemt, moet de schipper de boot in de “wild thing” -modus (romp omhoog) houden. Dit is een evenwichtsoefening die afhankelijk is van de positie van de bemanning en een zeer snelle manier om met de wind mee te zeilen. Terwijl de wind blijft toenemen … zal de bemanning overgaan naar de hoge kant en uiteindelijk naar de trapeze, waarbij zowel schipper als bemanning naar achteren gaan. Benedenwinds is de Tiger vergevingsgezinder vanwege het verhoogde drijfvermogen in de boeg en de lift die door de spinnaker wordt geboden. Je kunt het harder met de wind mee  De Tiger vliegt niet in plané en is niet zo snel als de Wildcat benedenwinds . Maar de zachte rocker van de symmetrische rompen zorgt voor gemakkelijker varen in ruwe omstandigheden. De besturing voelt wat “zwaar” aan in vergelijking met de Wildcat. Upwind hebben zowel de Tiger als de Wildcat een vergelijkbare snelheid. In lichte omstandigheden zijn de boten redelijk gelijk, zowel bovenwinds als benedenwinds. De mast is stevig (traangedeelte versus het vleugelgedeelte van de Wildcat) en is niet vatbaar voor overmatig buigen (draai aan de bovenkant) bij windvlagen.

Nacra F18

Nacra Infusion
Momenteel de meest verkochte f18 catamaran.

Nacra 570
Nacra 570 catamaran is een moderne twee-‘mans’ skeg catamaran met of zonder spinaker en dubbel-trapeze. Deze catamaran is 5,7 m lang, het zeiloppervlak van fok & grootzeil zijn samen 21,4m2 en de gennaker meet 21m2. Opgetuigd met alle zeilen is het totale zeiloppervlak 42,4m2. Deze zeilgrootte is vergelijkbaar met een F18.

Specificaties Nacra 570
Lengte 5,70 m
Breedte 2,44 m
Diepgang 0,20 m
Gewicht 154 kg
Zeiloppervlak 21,4 m2
Gennaker 21 m2

Uitgevoering
Mainsail Pentex met foam latten
Fok Pentex wit
Spinnaker set met snuffer systeem
4x Adjustable trapeze systeme
Carbon joystick
1:16 Cunningham system
1:10 mainsheet
Footstreps on the hull