Woensdagavond groepscursus grote cats f 18 catzeilen 2021

Dit is de kans om te leren zeilen op een formule 18 catamaran. Sail-Today biedt dit als enige zeilschool in Nederland aan. Hoe stoer is het om op 1 romp met spinnaker, self tacking fok, zwaarden etc te leren zeilen

We varen op Hobie Tiger F18’s Dart 18 en Nacra’s 570. Cursisten kunnen al goed overweg met een Dart 16 of Hobie 16 ofwel de stap naar een grotere catamaran is een logische stap.

We zullen alle theorie en oefeningen van het catamaran zeilen voor ver gevorderden gaan behandelen. Het wedstrijd zeilen zal hierbij centraal staan omdat jullie daar nu meer aan toe zijn. Je vaart onderling in de groep en je focust op een lesavond op een bepaald onderdeel. Bijvoorbeeld bijliggen en controle. En dat blijven we dan herhalen. Je krijgt tips en tricks van het F18 zeilen en men laat zien wat er bij wedstrijdzeilen komt kijken.
Wat ga je doen bij de woensdagavond F18 training:
Introductie f18 zeilen – Zwaardbediening – Cunninhambediening, Overstag gaan – Verbeteren Gijptechnieken – Opkruisen in breed vaarwater – Aanlopen bovenwinds gelegen punt – Afvaren van hoger wal en langswal – Aankomen aan hoger wal en langswal – Hangtechniek en gewichtsverdeling met gebruik van de hangbanden –Boot stilleggen en op gang brengen – verbeteren omslaan en oprichten van de boot – Deinzen, stilliggen – Veilig handelen en gebruik maken van windvlagen – Gesleept worden – Zeil aan- en afslaan – Stand en bediening van de zeilen – Sturen en roer- bediening  – Opkruisen nauw vaarwater – Afmeren van de boot – Veilig handelen bij windvlagen – Zeiltrim
Wedstrijdzeilen: optimale koersen, starten en startprocedures en tactieken.
Theorie – Schiemanswerk – Zeiltermen en benaming van onderdelen van de boot – Reglementen/wedstrijdregels – Onderhoud van de boot – Veiligheid

Data:  Start/tijden: 5 mei de eerste les daarna alle opeenvolgende woensdagen t/m 1 september, met uitzondering van 21 juli, 28 juli en 4 augustus  (ivm vakanties)
Elke les is van 19.00 uur tot 21.00.

Boten
Hobie Tiger F18, Nacra 570, dart 18 en hobie 16

Gezellige avond
Naast dat je wat leert is het ook sociaal gezien een leuke avond. Je vaart samen met ongeveer 14 cursisten. Een leuke groep met verschillende leeftijden. De vergevorderde groep lest ook op deze avond op hetzelfde tijdstip met dezelfde instructeurs ofwel een leuke gemêleerde groep zeilers. Daarnaast is het clubhuis op woensdagavond open. Andere catamaranzeilers drinken daar ook nog vaak wat.

Instructeurs
Peter Renssen en Hugo Boot geven deze lessen. Zij doen dit al enkele jaren met heel veel enthousiasme.
Peter gaf in zijn jonge jaren al les op de catamaran in Knokke in Belgie. Inmiddels werkt Peter al 5 jaar bij Sail-Today en kent alle boten van Sail-Today dus als geen ander. Hoe ze in elkaar zitten, maar ook hoe ze varen. Peter is ook ontwerper en uitvinder van de Kitetender. Dat is een boot die voortgedreven wordt door een kite. Ofwel hij vindt alles wat drijft en snel gaat interessant.
Catamaranzeilen is bij Hugo met de paplepel ingegoten. Zijn vader is meerdere keren Nederlands kampioen Dart 18 geweest. Heeft vroeger wedstrijd gevaren op de rs en de laser en heeft ook net als zijn vader veel ervaring op de Dart 18 maar ook veel ervaring met F18 zeilen. Aangezien hij een aantal jaar in het wedstrijdcircuit van de F18 heeft meegedraaid.

Woensdagavond vergevorderden € 545

Enthousiastelingen en early birds worden beloond met € 22,50 extra korting bij een boeking voor 1 november.
Houd er rekening mee dat dit een populaire training is.  Om teleurstellingen te voorkomen, wees op tijd met boeken. We hebben een beperkt aantal boten en plekken.
Geef je op door dit formulier in te vullen

Deze cursus is eventueel ook bedoelt voor mensen met een eigen (f18) boot. Dus heb je een boot liggen in Muiderzand dan kun je meedoen. (Dit is 250 euro pp)

Door het formulier in te vullen is je plek bevestigd. Aan het formulier is ook ideal gekoppeld dus je kan meteen betalen!
Mocht het betalen onverhoops niet lukken dan kunt u het bedrag ook overmaken op  NL36 ABNA 0 49 80 65 618 o.v.v.naam vd cursus en naam deelnemer(s) t.a.v. Sail-Today. Bij voorbaat dank!

Gebruik van wetsuit, trapeze en zwemvest is bij een catamarancursus gratis.

Hobie Tiger
De Hobie Tiger is sinds 1996 een waar icoon in de catscene. De Hobie Tiger is een F18. F18’s voldoen aan een boxregel en zijn niet een echte ontwerpklasse … waardoor ontwerpwijzigingen en innovaties mogelijk zijn met behoud van strikte controle over materialen en afmetingen.
De Tiger werd verder geüpgraded en won grote evenementen. Toen werd in 2004 de Capricorn F18 geïntroduceerd… een gamechanger waarop alle huidige F18-ontwerpen zijn gebaseerd. Hoewel de Tiger op dit moment niet meer in productie is, is hij wereldwijd nog steeds erg populair (ongeveer 2700 gefabriceerd) en stond hij ter overweging als de multihull voor de Olympische Spelen van 2016, samen met de Hobie 16. Er wordt tot op de dag van vandaag competitief geracet met de Tiger op F18-evenementen
Gewicht van de Hobie Tiger
Volgens de internationale F18-regels moeten boten minimaal 180 kg (396 lbs) volledig wegen. Typisch kwamen Tijgers uit de fabriek tussen 180 kg (396 lbs) en 184 kg (405 lbs).
Bemanningsgewicht Hobie Tiger
Dit is het mooie van de Formule 18-klasse. F18’s gebruiken een gegradueerde weegschaal en de grootte van het zeilplan, afhankelijk van het gewicht van de bemanning. Dit brengt het concurrentieveld gelijk en helpt de prestaties van de boot gelijk te maken – door meer te vertrouwen op het zeilvermogen en de vaardigheid van de boot. De bemanning bestaat uit 2 personen met een minimaal gecombineerd bemanningsgewicht van 115 kg (253 lbs). De bemanning moet de zeilplannen gebruiken (zoals gedefinieerd in de internationale F18-regels paragraaf G.2.3) in overeenstemming met de volgende gewichtscategorieën: (1) Bemanning tussen 115 kg (253 lbs) en 130 kg (286 lbs) moet zeilen met de kleine fok en kleine spinnaker en dan extra gewicht dragen gelijk aan de helft van het verschil tussen hun werkelijke gewicht en 130 kg (286 lbs). (2) Bemanning tussen 130 kg (286 lbs) en 140 kg (308 lbs) zal varen met de kleine fok en de kleine spinnaker en mag geen extra gewicht dragen. (3) Bemanning tussen 140 kg (308 lbs) en 150 kg (330 lbs) mag de grote jib en de grote spinnaker gebruiken en moet dan het extra gewicht dragen dat gelijk is aan de helft van het verschil tussen hun werkelijke gewicht en 150 kg (330 lbs) . (4) Bemanning met een gewicht van 150 kg (330 lbs) en meer mag de grote jib en de grote spinnaker gebruiken zonder enig extra gewicht te dragen. De F18-klasse maakt gebruik van twee verschillende zeilplannen, afhankelijk van de bovenstaande gewichtsschaal. Afmetingen klein zeilplan: Fok – 3,45 m2 Main – 17 m2 Spinnaker – 19 m2 Groot zeilplan afmetingen: Jib – 4,15 m2 Main – 17 m2 Spinnaker – 21 m2 Typisch is het allround optimale Tiger-bemanningsgewicht 340 tot 360 lbs en gebruikt de grote zeilen.
Vaarkenmerken Hobie Tiger
De Tiger is ontworpen met het oog op een briesje. De prestaties tegen de wind zijn soepel en zelfverzekerd. Wees voorbereid op veel dubbele val-tijd en houd de boot in een evenwichtige trim. In lichte omstandigheden moet het gewicht van de bemanning naar voren zijn naar de voorste dwarsbalk en verdeeld zijn… bemanning aan de lage kant en schipper aan de hoge kant. Dit is om die drijvende boeg in het water te houden en helpt de achtersteven omhoog te brengen. Naarmate de windsnelheid toeneemt, beweegt de bemanning naar de hoge kant en op de trapeze wanneer dat nodig is. Dubbel hangen begint meestal bij wind van meer dan 15 knopen. Door met de mastrotatie en grootschool te spelen, blijft de boot vlak beheersbaar bij meer en minder wind.  Als de wind toeneemt, moet de schipper de boot in de “wild thing” -modus (romp omhoog) houden. Dit is een evenwichtsoefening die afhankelijk is van de positie van de bemanning en een zeer snelle manier om met de wind mee te zeilen. Terwijl de wind blijft toenemen … zal de bemanning overgaan naar de hoge kant en uiteindelijk naar de trapeze, waarbij zowel schipper als bemanning naar achteren gaan. Benedenwinds is de Tiger vergevingsgezinder vanwege het verhoogde drijfvermogen in de boeg en de lift die door de spinnaker wordt geboden. Je kunt het harder met de wind mee  De Tiger vliegt niet in plané en is niet zo snel als de Wildcat benedenwinds . Maar de zachte rocker van de symmetrische rompen zorgt voor gemakkelijker varen in ruwe omstandigheden. De besturing voelt wat “zwaar” aan in vergelijking met de Wildcat. Upwind hebben zowel de Tiger als de Wildcat een vergelijkbare snelheid. In lichte omstandigheden zijn de boten redelijk gelijk, zowel bovenwinds als benedenwinds. De mast is stevig (traangedeelte versus het vleugelgedeelte van de Wildcat) en is niet vatbaar voor overmatig buigen (draai aan de bovenkant) bij windvlagen.

Nacra 570
Nacra 570 catamaran is een moderne twee-‘mans’ skeg catamaran met of zonder spinaker en dubbel-trapeze. Deze catamaran is 5,7 m lang, het zeiloppervlak van fok & grootzeil zijn samen 21,4m2 en de gennaker meet 21m2. Opgetuigd met alle zeilen is het totale zeiloppervlak 42,4m2. Deze zeilgrootte is vergelijkbaar met een F18.

Specificaties Nacra 570
Lengte 5,70 m
Breedte 2,44 m
Diepgang 0,20 m
Gewicht 154 kg
Zeiloppervlak 21,4 m2
Gennaker 21 m2

Uitgevoering
Mainsail Pentex met foam latten
Fok Pentex wit
Spinnaker set met snuffer systeem
4x Adjustable trapeze systeme
Carbon joystick
1:16 Cunningham system
1:10 mainsheet
Footstreps on the hull