Woensdagavond groepscursus grote cats f 18 catzeilen
Je hebt al eens een keer op een formule 18 catamaran gevaren maar je wilt nog meer de puntjes op de i. Je lijkt het ook leuk om aan wedstrijden mee te doen. Op woensdagvond kun je meevaren met de woensdagavond competitie. Je kunt al overstag en je kunt al gijpen maar je wilt het nog beter kunnen.
We varen op Nacra infusion, Nacra F18, Hobie Tiger, Dart 18’s en Nacra’s 570, dit zijn de grotere catamarans. De meeste zijn ook uitgerust met een spinaker.
Het wedstrijd zeilen zal centraal staan. Dus hoe haal je de meeste snelheid uit je boot. Je vaart met meerdere catamarans in een groep. Op deze manier zie je wat de 1 goed doet en wat de ander minder goed doet ofwel “sparren” op het water. Je focust je op een lesavond op een bepaald onderdeel. Strategie, Tactieken, Laylines, starten, controle, regels, aan de wind varen, ruime wind varen, met spinaker varen, optimale koersen. En dat blijven we dan herhalen.
Woensdagavond competitie
Op de woensdagavond zul je ook meedoen met de woensdagavond competitie. Je bevindt je dan veelal tussen ervaren catzeilers / ligplaatshouders met eigen boot. Bedoeling is dat we hier ongeveer om de week aan mee doen.
Data 2024: Start/tijden: Woensdag half april daarna alle opeenvolgende woensdagen avonden (met vakantie) t/m begin/half september.
17, 24 april 1, 8, 15, 22, 29 mei, 5, 12, 19, 26 juni, (3, 10, 17, 24, 31 juli, 7, 14), 21, 28 aug, 4, 11 sept
Elke keer van 19.00 uur tot 21.00 echter 1e en laatste keer op 17 april en 11 september starten we om 18:00 vanwege vroege zonsondergang. 7 x op 3, 10, 17 juli, 24,31 juli, 17 en 14 augustus is er geen les. Veel mensen zijn dan op vakantie. Daarnaast hebben we met de zwaardboten relatief veel last van wier wat vooral mid zomer groeit. (vakantie regio noord: = 20 juli t/m 1 september 2024)
Boten
Hobie Tiger F18, Nacra 570, dart 18 en hobie 16.
Gezellige avond
Naast dat je wat leert is het ook sociaal gezien een leuke avond. Je vaart samen met ongeveer 14 cursisten. Een leuke groep met verschillende leeftijden. De gevorderde groep lest ook op deze avond op het zelfde tijdstip ofwel een leuke gemêleerde groep zeilers. Daarnaast is het clubhuis op woensdagavond open.
Instructeurs
Peter Renssen en Hugo Boot geven deze lessen. Zij doen dit al enkele jaren met heel veel enthousiasme.
Peter gaf in zijn jonge jaren al les op de catamaran in Knokke in Belgie. Inmiddels werkt Peter al 5 jaar bij Sail-Today en kent alle boten van Sail-Today dus als geen ander. Hoe ze in elkaar zitten, maar ook hoe ze varen. Peter is ook ontwerper en uitvinder van de Kitetender. Dat is een boot die voortgedreven wordt door een kite. Ofwel hij vindt alles wat drijft en snel gaat interessant.
Hugo heeft zeilen met de paplepel ingegoten gekregen. Hij is op 7-jarige leeftijd in de optimist begonnen. Heeft daarin op hoog niveau getraind en wedstrijden gevaren tot zijn 15e. Daarna heeft hij tot zijn 19e in de A1 (hoogste niveau) in de Splash gevaren en o.a. het WK in Split/Kroatie gezeild. Vervolgens heeft hij met zijn tweelingzus tot zijn 23e op de Dart18 en in een Hobie16 Jeugdteam gevaren. Daarna is hij doorgegaan op de Formule18 en vaart op dit moment op zijn eigen Formule16. Hij heeft een lange zeil carrière waarin hij enorm veel heeft getraind en wedstrijden heeft gevaren waaruit hij veel praktische tips en tricks toepast in zijn lessen.
Woensdagavond vergevorderden € 720,-
Enthousiastelingen en early birds worden beloond met € 45 extra korting voor boeken voor 1 januari 2024. Houd er rekening mee dat dit een populaire training is. Om teleurstellingen te voorkomen, wees op tijd met boeken. We hebben een beperkt aantal boten en plekken.
Geef je op via dit formulier of klik op
Eigen boot?
Deze cursus is eventueel ook bedoelt voor mensen met een eigen (f18) boot. Dus heb je een boot liggen in Muiderzand dan kun je ook meedoen. Dit is 157,50 euro per cursist korting.
Door het formulier in te vullen is je plek bevestigd. Aan het formulier is ook ideal gekoppeld dus je kan meteen betalen!
Gebruik van wetsuit, trapeze en zwemvest is bij een catamarancursus gratis.
Hobie Tiger
De Hobie Tiger is sinds begin een waar icoon in de catscene. De Hobie Tiger is een F18. F18’s voldoen aan een boxregel en zijn niet een echte ontwerpklasse … waardoor ontwerpwijzigingen en innovaties mogelijk zijn met behoud van strikte controle over materialen en afmetingen.
De Tiger werd verder geüpgraded en won grote evenementen. Toen werd in 2004 de Capricorn F18 geïntroduceerd… een gamechanger waarop alle huidige F18-ontwerpen zijn gebaseerd. Hoewel de Tiger op dit moment niet meer in productie is, is hij wereldwijd nog steeds erg populair (ongeveer 2700 gefabriceerd) en stond hij ter overweging als de multihull voor de Olympische Spelen van 2016, samen met de Hobie 16. Er wordt tot op de dag van vandaag competitief geracet met de Tiger op F18-evenementen
Gewicht van de Hobie Tiger
Volgens de internationale F18-regels moeten boten minimaal 180 kg (396 lbs) volledig wegen. Typisch kwamen Tijgers uit de fabriek tussen 180 kg (396 lbs) en 184 kg (405 lbs).
Bemanningsgewicht Hobie Tiger
Dit is het mooie van de Formule 18-klasse. F18’s gebruiken een gegradueerde weegschaal en de grootte van het zeilplan, afhankelijk van het gewicht van de bemanning. Dit brengt het concurrentieveld gelijk en helpt de prestaties van de boot gelijk te maken – door meer te vertrouwen op het zeilvermogen en de vaardigheid van de boot. De bemanning bestaat uit 2 personen met een minimaal gecombineerd bemanningsgewicht van 115 kg (253 lbs). De bemanning moet de zeilplannen gebruiken (zoals gedefinieerd in de internationale F18-regels paragraaf G.2.3) in overeenstemming met de volgende gewichtscategorieën: (1) Bemanning tussen 115 kg (253 lbs) en 130 kg (286 lbs) moet zeilen met de kleine fok en kleine spinnaker en dan extra gewicht dragen gelijk aan de helft van het verschil tussen hun werkelijke gewicht en 130 kg (286 lbs). (2) Bemanning tussen 130 kg (286 lbs) en 140 kg (308 lbs) zal varen met de kleine fok en de kleine spinnaker en mag geen extra gewicht dragen. (3) Bemanning tussen 140 kg (308 lbs) en 150 kg (330 lbs) mag de grote jib en de grote spinnaker gebruiken en moet dan het extra gewicht dragen dat gelijk is aan de helft van het verschil tussen hun werkelijke gewicht en 150 kg (330 lbs) . (4) Bemanning met een gewicht van 150 kg (330 lbs) en meer mag de grote jib en de grote spinnaker gebruiken zonder enig extra gewicht te dragen. De F18-klasse maakt gebruik van twee verschillende zeilplannen, afhankelijk van de bovenstaande gewichtsschaal. Afmetingen klein zeilplan: Fok – 3,45 m2 Main – 17 m2 Spinnaker – 19 m2 Groot zeilplan afmetingen: Jib – 4,15 m2 Main – 17 m2 Spinnaker – 21 m2 Typisch is het allround optimale Tiger-bemanningsgewicht 340 tot 360 lbs en gebruikt de grote zeilen.
Vaarkenmerken Hobie Tiger
De Tiger is ontworpen met het oog op een briesje. De prestaties tegen de wind zijn soepel en zelfverzekerd. Wees voorbereid op veel dubbele val-tijd en houd de boot in een evenwichtige trim. In lichte omstandigheden moet het gewicht van de bemanning naar voren zijn naar de voorste dwarsbalk en verdeeld zijn… bemanning aan de lage kant en schipper aan de hoge kant. Dit is om die drijvende boeg in het water te houden en helpt de achtersteven omhoog te brengen. Naarmate de windsnelheid toeneemt, beweegt de bemanning naar de hoge kant en op de trapeze wanneer dat nodig is. Dubbel hangen begint meestal bij wind van meer dan 15 knopen. Door met de mastrotatie en grootschool te spelen, blijft de boot vlak beheersbaar bij meer en minder wind. Als de wind toeneemt, moet de schipper de boot in de “wild thing” -modus (romp omhoog) houden. Dit is een evenwichtsoefening die afhankelijk is van de positie van de bemanning en een zeer snelle manier om met de wind mee te zeilen. Terwijl de wind blijft toenemen … zal de bemanning overgaan naar de hoge kant en uiteindelijk naar de trapeze, waarbij zowel schipper als bemanning naar achteren gaan. Benedenwinds is de Tiger vergevingsgezinder vanwege het verhoogde drijfvermogen in de boeg en de lift die door de spinnaker wordt geboden. Je kunt het harder met de wind mee De Tiger vliegt niet in plané en is niet zo snel als de Wildcat benedenwinds . Maar de zachte rocker van de symmetrische rompen zorgt voor gemakkelijker varen in ruwe omstandigheden. De besturing voelt wat “zwaar” aan in vergelijking met de Wildcat. Upwind hebben zowel de Tiger als de Wildcat een vergelijkbare snelheid. In lichte omstandigheden zijn de boten redelijk gelijk, zowel bovenwinds als benedenwinds. De mast is stevig (traangedeelte versus het vleugelgedeelte van de Wildcat) en is niet vatbaar voor overmatig buigen (draai aan de bovenkant) bij windvlagen.
Nacra F18
Nacra Infusion
Momenteel de meest verkochte f18 catamaran.
Nacra 570
Nacra 570 catamaran is een moderne twee-‘mans’ skeg catamaran met of zonder spinaker en dubbel-trapeze. Deze catamaran is 5,7 m lang, het zeiloppervlak van fok & grootzeil zijn samen 21,4m2 en de gennaker meet 21m2. Opgetuigd met alle zeilen is het totale zeiloppervlak 42,4m2. Deze zeilgrootte is vergelijkbaar met een F18.
Specificaties Nacra 570
Lengte 5,70 m
Breedte 2,44 m
Diepgang 0,20 m
Gewicht 154 kg
Zeiloppervlak 21,4 m2
Gennaker 21 m2
Uitgevoering
Mainsail Pentex met foam latten
Fok Pentex wit
Spinnaker set met snuffer systeem
4x Adjustable trapeze systeme
Carbon joystick
1:16 Cunningham system
1:10 mainsheet
Footstreps on the hull