Woensdag / Donderdag avond beginners groepscursus voor beginners en licht ervaren catzeilers

Hoe aantrekkelijk klinkt het om in de zomermaanden lekker na je werk uit te waaien op het water en ook nog goed te leren catamaranzeilen. En dan niet op een gewone zeilboot maar dan wel op een Catamaran!

Op 2 avonden organiseren wij een uitgebreide beginners/licht ervaren cursus op woensdag of donderdag avond. Je kan dus kiezen voor de woensdag of donderdag avond. We zullen de grondbeginselen van het catamaranzeilen behandelen en werken toe naar het zelfstandig en veilig kunnen hanteren van een catamaran in verschillende omstandigheden. Om lekker actief bezig te blijven zal ook het wedstrijdzeilen aan bod komen.
We varen iig met de Dart 16 daar begin je mee. Gaat het zeilen al wat beter dan vaar je ook op de hobie 16 en dart 18. Zo is er voor de iets meer ervaren zeiler ook meer uitdaging.
Wat wordt er behandeld
De juiste kleding (veiligheid)-  Boot zeilklaar en nachtklaar maken – Boot te water laten en verhalen – Hijsen en strijken van de zeilen – Stand en bediening van de zeilen- Omslaan en oprichten van de boot – Sturen, roerbediening – Overstag gaan – Opkruisen in breed vaarwater – Aanlopen bovenwinds gelegen punt – Gijpen- gebruik maken van de hangbanden – Hangtechniek en gewichtsverdeling. Theorie: – Schiemanswerk – Zeiltermen en benaming van onderdelen van de boot – Reglementen – Veiligheid

Instructeurs
1e 4 lessen op elke Dart 16 een instructeur. Voor de wat meer ervaren zeilers is er een begeleidingsboot.
Na de 4e les worden de overige lessen door 1 of 2 instructeurs gegeven vanuit een volgboot.

Hoofdinstructeur
Deze avonden worden al enige jaren door instructeur Brend Vlaanderen gegeven. Brend is al vanaf de start 2007 van Sail-Today actief betrokken bij de zeilschool. Vroeger heeft hij wedstrijden gevaren op de Hobie 16 daarna ook veel op andere boten.

Gezellige avond: Naast dat je wat leert is het ook sociaal gezien een leuke avond. Je vaart samen met ongeveer 14 cursisten. Een leuke groep met verschillende leeftijden. Op de avond zijn er ook andere lessen. Op woensdag worden er ook wedstrijden georganiseerd. Genoeg roring dus. Er bestaat de ook mogelijkheid achteraf ook nog wat te drinken

Start/tijden 2024
Via het inschrijfformulier kun je aangeven welke dag je voorkeur heeft.
Woensdag:
Woensdag 3 mei daarna alle opeenvolgende woensdagen avonden t/m 13 september.
1, 8, 15, 22, 29 mei, 5, 12, 19, 26 juni, 3, 10, 17, 24 juli, (31, 7, 14), 22, 28 aug.
Elke keer van 19.00 uur tot 21.00. Op 31 juli, 7 aug en 14 augustus is er geen les. Veel mensen zijn dan op vakantie.(regio noord: = 20 juli t/m 1 september 2024)
Donderdag:
Donderdag 4 mei daarna alle opeenvolgende donderdagen t/m 31 augustus.
2, 9, 16, 23, 30 mei, 6, 13, 20, 27 juni, 4, 11, 18, 25 juli, (1 aug, 8, 15), 22, 29 aug.
Elke keer van 19.00 uur tot 21.00. Op 1, 8 en 15 augustus is er geen les. Veel mensen zijn dan op vakantie.(vakantie regio noord: = 20 juli t/m 1 september 2024)

Woensdag / donderdagavond  Beginners tarief: € 635,-
(boot, zwemvest, wetsuit en trapeze)

Enthousiastelingen en early birds ontvangen € 45,00 extra korting voor boeken voor 1 januari. Houd er rekening mee dat dit een populaire training is.  Om teleurstellingen te voorkomen, wees op tijd met boeken. We hebben een beperkt aantal boten en plekken.
Geef je op via dit formulier of hier op te klikken: .

Door het formulier in te vullen is je plek bevestigd. Aan het formulier is ook ideal gekoppeld dus je kan meteen betalen!

Eigen boot en met je eigen boot mee doen aan de cursus?
Dit kan je ontvangt dan 157,50 euro korting. Dit geldt ook als je naast de cursus een onbeperkt kaart hebt.
In het formulier kun je dit aangeven.

Gebruik van wetsuit, trapeze en zwemvest is bij een catamarancursus gratis.

Beschrijving Dart 16
Algemeen: Ga je voor het eerst op een catamaran dan heb je wel je handen vol aan deze boot. Zoals dat is bij een catamaran:  je geen kiel maar je hebt slechts twee drijvers die niet diep in het water liggen. Dus de catamaran is instabiel echter heeft weinig weerstand wat wel weer resulteert in veel snelheid. Tevens is een catamaran overtuigd, zoals dat heet: je hebt heel veel zeiloppervlakte. Dus met het kleinste zuchtje wind speert deze boot al weg. Ofwel best wel een uitdaging zo een klein bootje met zo’n groot zeil. Echter wel de leukste, spannendste en snelste vorm van zeilen.
De Dart 16  is tov andere catamarans relatief stabiel(veel volume in de rompen) en heeft de ontwerper Yves Loday expres de bedieningsmogelijkheden beperkt gehouden. Daardoor is het een ideale catamaran om mee te beginnen. Het is een tweemansboot. Maar ook in je eentje is deze catamaran te zeilen. Er zit een fok op en een trapeze mogelijkheid. Bij harde wind kun je het grootzeil eventueel reven en kan de rolfok gemakkelijk weggerold worden. De golven neemt de Dart 16 met gemak door haar dynamische rompvorm. Er zitten geïntegreerde skeggen in de romp, geen zwaarden en een uniek kick-up roersysteem maakt wegvaren en aankomen bij een oplopend strand gemakkelijk.
De rompen zijn gemaakt van tecrothene 121 dat is een thermo plastic. Dit materiaal kan relatief goed tegen een stootje en een krasje.
De tuigage bestaat uit een roterende aero-dynamisch vormgegeven aluminium mast, vastgehouden door een voorstag en twee stagen. Het zeil is doorgelat en geeft in combinatie met de mast een aërodynamisch voordeel. Het grootzeil heeft geen giek. Het grootschoot systeem heeft kogellagers met een ratel en klem.
De Dart 16 is gemaakt in de Laser fabriek. Een grondig research en test programma geldt voor dit merk. Het resultaat kun je duidelijk terugzien in de Dart 16.

Specificaties Dart 16

Lengte 4,80 m
Breedte 2,30 m
Masthoogte 7,50 m
Zeiloppervlak (reefbaar)Grootzeil 10,40 m2
Zeiloppervlak (Rol)Fok 2,70 m2
Aantal personen 1 – 2
Ideaal gewicht 75-175 kg
Zeil niveau Beginner – Expert
Race niveau Club
Rompgewicht 45 kg per romp
Extra optie Gennaker (Sail-Today heeft er daar 2 van)
Designer Yves Loday

Hobie 16
De Hobie 16 is een kleine catamaran. Tegenwoordig varen er meer dan 350.000 Hobie Cats rond. Daarmee is het na de Laser de meest voorkomende zeilboot. De eerste catamaran die Alter ontwierp was de Hobie 14 in 1967. Twee jaar later werd de Hobie 16 gelanceerd, een ontwerp dat voortbouwde op de eerdere Hobie 14. In het buitenland zie je Hobie 16’s veel bij bootverhuur bedrijven. Ook daarom is handig deze boot te beheersen

De Hobie Cat is een snelle boot bij wat meer wind, omdat hij weinig contactoppervlak met water vertoont in de lengte richting.

De Hobie 16 (en 14) heeft geen zwaard wat het verlijeren moet tegen gaan maar makkelijker het strand opvaren is. De Hobie 16 (en 14) heeft daarom een asymmetrische romp welke bol is aan de binnenkant en vlak aan de buitenkant. Dit principe is gelijk aan een vliegtuigvleugel. Bij het varen op hogere snelheden ontstaat aan de ronde binnenkant van de lij romp een onderdruk welke de boot naar loef dirigeert (tegen de wind in). De tweede romp (loef, bovenwinds) dient daarom (enigszins) uit het water gehouden te worden.

De hobie 16 heeft zogenaamde bananenrompen. Bij dit ontwerp is het belangrijk waar je op de trampoline zit bij een bepaalde koers. De boot kan makkelijk omslaan. Dit maakt de Hobie 16 een relatief moeilijke boot om op te varen. Maar het is wel een leerzame catamaran. Je wordt direct afgestraft als je op de verkeerde plek op de boot zit.

De Hobie Cat wordt opgetuigd met een grootzeil en meestal ook een fok. Een spinnaker is mogelijk, maar niet toegelaten in wedstrijden, omdat voorbijsteken dan nog moeilijker zou worden. De Hobie Cat wordt normaal met twee personen gezeild.

Wat is de Dart 18 voor boot?
De Dart 18 is een strikte one-designklasse waarbij geen tot weinig aanpassingen gemaakt mogen worden. De Dart 18 wordt tijdens wedstrijden als tweemansboot (met fok) of als eenmansboot (zonder fok) gevaren.
De Nederlandse klasse is een actieve klasse die veel met elkaar onderneemt. Zo organiseren zij 7 races zelf en nemen zij deel aan 8 andere races, variërend van grote nationale wedstrijden. In Zuid-Afrika is een grote hoeveelheid zeilers die de Dart varen. Meestal komen een aantal van hen ook naar de WK’s en EK’s. Ook in Japan, China en Canada zijn actieve Dart-zeilers. Verder zijn in Europa veel actieve Dart-zeilers te vinden in Frankrijk, België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Portugal.

De boot is 40 jaar geleden ontworpen door de Engelsman Rodney March, bekend van de olympische Tornado. De Dart is eenvoudig en is snel op en af te bouwen. Doordat het platform (de twee rompen en de “beams”) makkelijk uit elkaar te halen is, is de boot ook erg gemakkelijk te vervoeren achter een kleine auto.

De rompen van de Dart zijn gemaakt van polyester en afgewerkt met gelcoat dit maakt de boot relatief stijf en snel. Je hebt wel snel kans op beschadigingen. Als je in de trapeze staat en je valt naar voren als de boot wilt duiken, vang je zelf dan op met je hand en laat je niet met je heup tegen de romp vallen – pas vooral op met je trapeze haak. De romp is daar te kwetsbaar voor en voor je het weet zitten er krakers in de romp (en daar kan water door heen komen).
De roeren gaan makkelijk omhoog wanneer je bv. op een ondiepte (zandbank,wier) vaart. Toch blijft dit een mechanisme dus controleer dat elke keer wanneer je gaat varen, en voordat je ze aan de boot vast klikt, of het roerblad makkelijk oploopt (laat hem even tegen je voet oplopen!). Daarnaast als je weet dat het ondiep wordt, gooi de roertje dan alvast los! Dit scheelt een harde klap op het mechanisme.
De tuigage bestaat uit een roterende aero-dynamisch vormgegeven aluminium waterdichte mast, vastgehouden door een voorstag en twee stagen. Het zeil is doorgelat en geeft in combinatie met de mast een aërodynamisch voordeel. Het grootzeil heeft geen giek. Het grootzeil is bovenin de mast bevestigd met een haak. Let op: dit inhaken vergt wat ervaring. Met de uitgevoerde mastbegrenzer is de bolling van het zeil te trimmen.

Lengte: 5,48 m

Breedte: 2,28 m

Massa: 134 kg

Grootzeil: 12,92 m2

Fok: 3,16m2

Totaal zeiloppervlak: 16,08 m2

Tuigage: Torentuig

Status: internationaal

Ontwerper: Rodney March

Hobie 16
In 2020 bij onze vloot toegevoegd.