Huur een catamaran! Dart 18
Om deze boot te huren moet je boven gemiddelde catamaran ervaring hebben.

Hoe reserveer je? Mail info@sail-today.nl of bel  036 53 696 27 Als je mailtje stuurt geef dan je voorkeursdag, tijd en je telefoonnummer door.

Weersomstandigheden na boeking: Bij te harde wind proberen wij je van te voren te bellen. Boven de 15 knopen, dus boven windkracht 4 verhuren wij geen Dart 18 catamaran. Wel verhuren wij de Dart 16 Catamaran tot windkracht 6.

Gebruik van wetsuit, trapeze en zwemvest is (voor 2 pers) gratis inbegrepen.

Tarieven huur Dart 18
18 voets catamaran zonder zwaarden. Huren kan alleen in overleg en je moet enige aantoonbare catamaranervaring hebben.
Het standaard verhuur tarief is € 50,- per uur. Bij 4 achtereenvolgende uren betaal je €  150,- in plaats van € 200,-
Hele dag 8 uur betaal je 5 uur is € 250,-
Deze boot tuig je zelf op en af (in overleg)
(Inclusief kleding 2 personen, Borg eigen risico € 350,-)

Strippenkaart Dart 18
10 uur varen voor € 400 euro; in plaats van € 500,-
Te gebruiken gedurende de gehele week. Ook in het weekend.
Gebruik van wetsuit, trapeze en zwemvest bij strippenkaart is gratis.

Heel seizoen onbeperkt zeilen op Dart 18
Heel veel varen en niet de sores van eigen bezit voor slechts 800 euro (of 400 pp)
In de weekenden maximaal 2 uur, doordeweeks 4 uur achter elkaar(dit kan in overleg ook anders).
Koop deze kaart! Via de deze link.  ACTIE! Boeken en betalen voor 1 april is 45 euro korting!!

Wie kunnen een cat huren?
Gevorderde zeilers kunnen bij Sail-Today een catamaran huren. We vragen niet om een diploma maar wel om ervaring! Heb je ervaring op een kielboot of ander boten dan is het toch handig een keer met een instrukteur mee te varen. Catamaranzeilen is net anders. Je spuit werkelijk over het water. De instructeur geeft je handige tips en tricks. Daarna in overleg met de instrukteur zou je een catamaran kunnen huren. Veiligheid staat natuurlijk voorop!

Waar vaar je?
Vanaf het catamaranstrand vaar je direct het IJmeer en Markermeer. Dit zuiderlijke deel van het IJsselmeer biedt voldoende ruimte om flink snelheid te maken met de catamaran. Muiderzand is de perfecte spot om te varen omdat het zeer open is, ook staat er meestal een hardere wind tov de rest van Nederland.

Het catamaranzeilen algemeen
Ga je voor het eerst op een catamaran dan heb je wel je handen vol aan deze boot. Zoals dat is bij een catamaran: je geen kiel maar je hebt slechts twee drijvers die niet diep in het water liggen. Dus de catamaran is instabiel echter heeft weinig weerstand wat wel weer resulteert in veel snelheid. Tevens is een catamaran overtuigd, zoals dat heet: je hebt heel veel zeiloppervlakte. Dus met het kleinste zuchtje wind speert deze boot al weg. Ofwel best wel een uitdaging zo een klein bootje met zo’n groot zeil. Echter wel de leukste, spannendste en snelste vorm van zeilen.
Wat is de Dart 18 voor boot?
De Dart 18 is een strikte one-designklasse waarbij geen tot weinig aanpassingen gemaakt mogen worden. De Dart 18 wordt tijdens wedstrijden als tweemansboot (met fok) of als eenmansboot (zonder fok) gevaren.
De Nederlandse klasse is een actieve klasse die veel met elkaar onderneemt. Zo organiseren zij 7 races zelf en nemen zij deel aan 8 andere races, variërend van grote nationale wedstrijden. In Zuid-Afrika is een grote hoeveelheid zeilers die de Dart varen. Meestal komen een aantal van hen ook naar de WK’s en EK’s. Ook in Japan, China en Canada zijn actieve Dart-zeilers. Verder zijn in Europa veel actieve Dart-zeilers te vinden in Frankrijk, België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Portugal.

De boot is 40 jaar geleden ontworpen door de Engelsman Rodney March, bekend van de olympische Tornado. De Dart is eenvoudig en is snel op en af te bouwen. Doordat het platform (de twee rompen en de “beams”) makkelijk uit elkaar te halen is, is de boot ook erg gemakkelijk te vervoeren achter een kleine auto.

De rompen van de Dart zijn gemaakt van polyester en afgewerkt met gelcoat dit maakt de boot relatief stijf en snel. Je hebt wel snel kans op beschadigingen. Als je in de trapeze staat en je valt naar voren als de boot wilt duiken, vang je zelf dan op met je hand en laat je niet met je heup tegen de romp vallen – pas vooral op met je trapeze haak. De romp is daar te kwetsbaar voor en voor je het weet zitten er krakers in de romp (en daar kan water door heen komen).
De roeren gaan makkelijk omhoog wanneer je bv. op een ondiepte (zandbank,wier) vaart. Toch blijft dit een mechanisme dus controleer dat elke keer wanneer je gaat varen, en voordat je ze aan de boot vast klikt, of het roerblad makkelijk oploopt (laat hem even tegen je voet oplopen!). Daarnaast als je weet dat het ondiep wordt, gooi de roertje dan alvast los! Dit scheelt een harde klap op het mechanisme.
De tuigage bestaat uit een roterende aero-dynamisch vormgegeven aluminium waterdichte mast, vastgehouden door een voorstag en twee stagen. Het zeil is doorgelat en geeft in combinatie met de mast een aërodynamisch voordeel. Het grootzeil heeft geen giek. Het grootzeil is bovenin de mast bevestigd met een haak. Let op: dit inhaken vergt wat ervaring. Met de uitgevoerde mastbegrenzer is de bolling van het zeil te trimmen.

Lengte: 5,48 m

Breedte: 2,28 m

Massa: 134 kg

Grootzeil: 12,92 m2

Fok: 3,16m2

Totaal zeiloppervlak: 16,08 m2

Tuigage: Torentuig

Status: internationaal

Ontwerper: Rodney March